Medewerkers versterken voor goede werk/privé balans

Zorgvriendelijk Werkgeverschap bij KLM

Het personeelsbestand van KLM is divers. Niet alleen in nationaliteiten, maar ook in functies. In een luchtvaartbedrijf liggen functies als piloot en stewardess voor de hand, maar daarnaast kent het bedrijf allerlei andere luchtvaart specifieke functies zoals bijvoorbeeld bagagemedewerker, grondwerktuigkundige, grondstewardess of belader. Daarnaast is er een hoofdkantoor met commerciële, IT, plannings- en administratieve functies. Het combineren van arbeid en zorg valt niet in één regeling te vatten die voor alle functies van toepassing is. Zo wordt de flexibiliteit in operationele functies begrensd door de vluchtschema’s van de vliegtuigen en het 24/7 ritme, terwijl op het hoofdkantoor en bij ondersteunende functies in de operatie dat niet geldt. 

Binnen de luchtvaart wordt het verschil gemaakt door de mensen. Daarom staat bij KLM aandacht voor de medewerker centraal. Daarbij is de combineren van arbeid en zorg een belangrijk thema. Verder is het bedrijf bezig om verantwoordelijkheden lager in de organisatie te beleggen. Daarnaast worden medewerkers gestimuleerd zelf meer actief bezig te zijn met hun persoonlijke ontwikkelingen. Met al die maatregelen wordt de medewerker ondersteund in het vinden van een juiste balans tussen privé én werk.

 

Hoe doet KLM dit?

KLM geeft op verschillende manieren invulling aan het thema arbeid en zorg:

  • Roosters aanpassen op privéleven
    Hoewel de mate van flexibiliteit voor iedere functie anders is, zijn er mogelijkheden om je rooster af te stemmen op je privéleven
  • Gedeelde verantwoordelijkheid
    Meer verantwoordelijkheden beleggen bij medewerkers zodat ze meer regie kunnen pakken over hun eigen werk en loopbaan
  • Flexibel werken
    Thuiswerken en zelf je werktijden bepalen is met name voor kantoorpersoneel een uitkomst
  • Klant- én medewerkergericht
    Klanten zijn belangrijk, maar medewerkers ook. KLM gaat zich komende tijd ook focussen op de employee experience
  • Diversiteit en inclusie
    Extra aandacht voor diversiteit en inclusie om medewerkers gelijkwaardige kansen te kunnen bieden

In gesprek met de organisatie

Meer weten over hoe KLM flexibiliteit in roosters biedt en welke mogelijkheden er zijn om werk en zorgtaken op elkaar aan te passen? Deze thema’s zijn uitgebreid besproken en verdiept in een interview met medewerkers van de organisatie.

Download de gratis pdf

Take aways

  • Zoek, binnen de diversiteit van functies, naar passende oplossingen om flexibiliteit te bieden in werktijden of roosters. Door bijvoorbeeld met medewerkers in gesprek te gaan over hun behoeften en wensen.
  • Kijk goed op welke manier je het opleidings- of inzetbaarheidsbudget van medewerkers promoot. Sommige medewerkers weten misschien niet eens van het bestaan af, of hebben schroom om er gebruik van te maken.
  • Zorg voor een open sfeer, zowel binnen teams als tussen leidinggevenden en medewerkers, waarin thema’s als arbeid en zorg bespreekbaar kunnen worden gemaakt.

Investeringen

  • €1750,- ontwikkelbudget per medewerker – tot een totaalbedrag van 7 miljoen organisatiebreed
  • Communicatiecampagne rondom het opleiding- en ontwikkelingsfonds
  • Onderzoek naar employee experience en het verbeteren van de ervaringen van medewerkers tijdens hun loopbaan binnen KLM 
  • Aanpassingen in regelgeving om diversiteit en inclusie te stimuleren en “oneerlijke” voordelen voor medewerkers met een fulltime dienstverband te reduceren

Opbrengsten

  • Hoge tevredenheid onder cockpit- en cabinepersoneel over hun werkroosters
  • Grote groep medewerkers die actief bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling (en in de toekomst wellicht breder inzetbaar zijn)
  • Hoog ervaren vertrouwen in KLM bij medewerkers, waardoor loyaliteit groot is en verloop laag
  • Programma Winning Way of Working; gericht op het vergroten van flexibiliteit voor het combineren van arbeid en zorg

Over KLM

Klanten een onvergetelijke ervaring bezorgen. Dát is het uitgangspunt van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, de KLM. Dat doen ze met meer dan 32.000 medewerkers en 200 toestellen. Naast passagiersvluchten vervoeren ze ook 635.000 ton vracht per jaar. Al met al is KLM de derde grootste particuliere werkgever in Nederland.

 

 

 

Kerngegevens (2018)

  • Aantal medewerkers – 26.240
  • Gemiddeld part-time percentage (=FTE/medewerkers) – 85,5%
  • Gemiddelde leeftijd – 47
  • Man / vrouw verhouding – 55 / 45
  • Ontwikkelbudget (gem. per medewerker) – € 1750,-

Hoe goed zorgt u voor uw medewerkers?  
Start de scan

De voorbeelden

Hoe gaan andere werkgevers om met het thema arbeid & zorg? En hoe ervaren medewerkers deze ondersteuning van hun werkgever? Lees de verhalen van andere organisaties.

Direct aan de slag?

Een greep uit de tools en handvatten die uw organisatie kunnen helpen om een zorgvriendelijke werkgever te worden en te blijven.

icon

In opdracht van:

Ministerie Sociale Zaken

Uitgevoerd door:

logo Qidos